30.05.2024
Robin Ingmanin työ on yhdistelmä arkipäiviä Vaasassa ja projekteja ympäri maailmaa
Sundomista kotoisin oleva sähkövoimatekniikan insinööri Robin Ingman on parhaillaan työmatkalla Kiinassa. Ingman, joka on yksi Polarinstin projektitöissä toimivista huoltoinsinööreistä, työskentelee intensiivisesti kuukauden ajan LNG-säiliöaluksen moottorin ohjausjärjestelmän päivityksen parissa.
Ingman ja hänen kollegansa lähtivät kohti 30 asteen lämpöä maaliskuun 2024 lopussa, kun Suomessa lumi vielä peitti maan. Työpäivät ovat pidempiä kuin mihin moni on kotimaassa tottunut, mutta aika kuluu silti nopeasti.
– Yleensä työskentelemme 12 tuntia päivässä. Emme ole täällä hauskanpitoa varten, mutta vietämme kyllä aikaa yhdessä iltaisin. Työpäivät sujuvat nopeasti.
Polarinst on lähettänyt säiliöalukselle töihin seitsemän henkilöä. Monet heistä matkustavat paljon enemmän kuin Robin, joka yhdistää työreissut arkeen ja omaan sähköasentajan yritystoimintaansa Vaasassa.
– Tämä on ensimmäinen matkani noin vuoteen. Korona-aikana työmatkoihin liittyi paljon raskaita rajoituksia, nyt työmatkat ovat tuntuvat taas jännittäviltä. Täällä oleva työporukkamme on tosi taitavaa ja kokenutta. Mukaan on helppo tulla, Ingman toteaa.
Hyvä työyhteisö välttämätön tehtävän onnistumiselle
Vaikka ulkomaanmatkat ovatkin Ingmanilla olleet viime aikoina vähissä, on hän reissutyön suhteen kaukana aloittelijasta. Ingman on työskennellyt muun muassa Yhdysvalloissa, Japanissa, Espanjassa, Ranskassa, Skotlannissa ja Englannissa.
Ingmanille Polarinstin toimintamalli sopii erityisen hyvin:
– Vaikka moni tarjoaa samankaltaisia työtehtäviä, olen valinnut työskennellä juuri Polarinstille. Yksi syy siihen on se, että tulen täällä kaikkien kanssa todella hyvin toimeen. Sen suhteen ei ole koskaan ollut ongelmia.
Reissutyössä käytännön järjestelyistä huolehtii yritys tai työn tilaaja. Työntekijöiden pitää käytännössä vain nousta oikeaan lentokoneeseen ja lähteä matkaan. Parhaillaan meneillään olevassa projektissa Ingman kollegoineen siirtyy bussilla hotellille työpäivän päätteeksi. Illalla porukka käy usein yhdessä syömässä. Ingman kuvailee työyhteisöllä olevan iso merkitys:
– Sellaiset ihmiset, jotka viihtyvät tiiviissä vuorovaikutuksessa toisten kanssa, viihtyvät tämän tyyppisissä töissä. Kaikki, joiden kanssa olen Polarinstillä työskennellyt, ovat olleet erittäin avuliaita ja mukavia. Nämä ominaisuudet ovat tärkeitä, kun työskentelee ja elää yhdessä toisten kanssa niin intensiivisesti kuin me ajoittain teemme.
Robin Ingman varvar vardagen i Vasa med projektarbete världen över
För tillfället befinner sig den Sundombördiga elkraftsingenjören Robin Ingman på jobb i Kina. Som en av Polarinsts projektanställda serviceingenjörer arbetar han under en månads tid intensivt med att uppgradera motorns styrsystem på ett LNG-tankfartyg.
Ingman och kollegorna reste i väg till den 30-gradiga värmen i slutet av mars 2024, medan det finländska snötäcket ännu låg stadigt på marken. Arbetsdagarna är längre än många är vana vid på hemmafronten, men tiden rusar ändå i väg.
– Vi jobbar i allmänhet 12 timmar om dagen. Vi är ju inte här för att roa oss, men vi umgås en del om kvällarna och arbetsdagarna flyger förbi.
För just det här uppdraget har Polarinst skickat sju personer till tankfartyget. Många av dem reser mycket mer än Robin, som varvar resorna med vardagen och egenföretagandet som elektriker hemma i Vasa.
– Det här är min första resa på ungefär ett år. Under coronatiden var det tufft med alla restriktioner och tester, så det tog musten ur mig. Nu känns det spännande igen, konstaterar Ingman. Men jag börjar nästan vara oerfaren jämfört med många av de duktiga killarna som jag har med mig.
God arbetsgemenskap ett måste för ett lyckat uppdrag
Även om han känner sig lite ovan vid arbetet utomlands just nu är Ingman ändå långt ifrån en nybörjare när det gäller att resa i jobbets tecken. Han har till exempel arbetat i USA, Japan, Spanien, Frankrike, Skottland och England.
Ingman trivs särskilt bra med upplägget på Polarinst:
– En anledning till att jag valt att jobba för just Polarinst, för det finns många andra som erbjuder liknande uppdrag, är att jag kommer så väl överens med dem. Det har aldrig varit något problem.
Det är företaget, eller uppdragsgivaren, som tar hand om de praktiska arrangemangen och arbetarna behöver därför i princip bara sätta sig på rätt flyg och åka i väg. På just det här uppdraget åker Ingman och resten av gänget buss till sitt hotell efter arbetsdagens slut och på kvällen äter killarna ofta tillsammans. Ingman beskriver arbetsgemenskapen som viktig:
– Jag tror inte att människor som inte trivs med att vara så nära inpå andra människor dras till sådana här jobb, så alla jag har arbetat med är väldigt tillmötesgående och trevliga. Det måste man vara för att kunna arbeta och leva tillsammans så intensivt som vi gör i perioder.